måndag 13 september 2010

Inplastade höbalar och Christos landscape art

Så här års kommer jag alltid att tänka på Christos och Jeanne - Claudes installationer läs mer här. Jag lyssnade på deras föredrag den 15 september 1997 under en Kreativiteskonferens i Lund info här . Samtidigt öppnades en stor Christo utställning på Skissernas museum i Lund info här. Om jag inte minns fel berättade Christo då att det var minnet av höhässjorna under hans barndom i Bulgarien som inspirerat honom till hans stora landskapsinstallationer. På Youtube finns flera videofilmer av deras verk framförallt Umbrella installationen i Kalifornien och Japan 1991 se här och här. Surrounded Islands tillhör en annan av mina favoriter se och läs mer här.

. De här inplastade höbalarna som ser ut som en jättelik installation fotograferade jag förra hösten utefter väg 52 vid Ericsberg mellan Katrineholm och Nyköping. Det ser likadant ut i år. Mängder av sockerbitsliknande höbalar ligger utspridda på de vidsträckta intensivt ljusgröna fälten på båda sidor av vägen. Det är en både vacker och rolig vy att köra rakt igenom och njuta av just nu under en kort tid.